H άλλη πλευρά της Silicon Valley

on . Posted in Kόσμος


Ένα χρόνο μόλις πριν η Silicon valley ζούσε το μεγάλο όνειρο. Πιτσιρικάδες κάτω των 30 γινόταν αυτόματα εκατομμυριούχοι έχοντας μια «καλή ιδέα» και αρκετό venture capital στα πόδια τους. H dot-com τρέλα, όπως ονομάστηκε, έκανε την ζωή των παλιών εκατομμυριούχων να ωχριά, αν αναλογιστούμε τις σπατάλες και τον πληθωρισμό των χρυσών ονείρων που γινόταν πραγματικότητα. Θαμπωμένα από τον χάρτινο πλούτο τα ΜΜΕ όλου του κόσμου δεν προλάβαιναν να εκτυπώνουν και να μεταδίδουν τις «ιστορίες επιτυχίας» αυτής της μικρής περιοχής, που πολλοί σκέφτηκαν να μετονομάσουν από «κοιλάδα του πυριτίου» σε «κοιλάδα του (εικονικού, ίσως) χρυσού». Μόνο που η πλημμυρισμένη από χρυσά όνειρα Silicon Valley είχε και μια άλλη πλευρά, τόσο σκοτεινή που τα ΜΜΕ δεν σκέφθηκαν να ρίξουν μια ματιά. Ήταν η πλευρά των αποκλεισμένων από το όνειρο, εκείνων που στην οικονομία ονομάζεται το υπόλοιπο εν τρίτο.

Οι Deborah Kaufman και Alan Snitow είχαν όμως άλλη εντύπωση και αποφάσισαν να κινηματογραφήσουν την σκοτεινή πλευρά του φεγγαριού. Γνώριζαν ανθρώπους στην πλούσια «Κοιλάδα του Πυριτίου» που ολόκληρο το βράδυ γύριζαν με το λεωφορείο γιατί δεν είχαν λεφτά για τα ακριβά ενοίκια, ανθρώπους που τους έλειπαν τα αναγκαία ενώ εργαζόταν σε κάποιες από τις μεγαλύτερες και πιο πλούσιες επιχειρήσεις πληροφορικής. Αποφάσισαν λοιπόν να τους αποτυπώσουν στο βίντεο.

Το ντοκιμαντέρ, που φέρει τον τίτλο «Τα μυστικά της Κοιλάδας του πυριτίου», είχε μικρό κόστος παραγωγής (μόλις 300.000 δολάρια, 120.000.000 δρχ.) και αναπάντεχη επιτυχία. Ενώ στην αρχή οι παραγωγοί υπολόγιζαν κάποιες λίγες παραγγελίες από βιβλιοθήκες κοινωνιολογικών σχολών και ίσως μια προβολή στο δημόσιο κανάλι PBS, η δοκιμαστική προβολή σε ένα κινηματογράφο της πόλης Σαν Χοσέ ξεπέρασε κάθε προηγούμενο. Οι τρεις μέρες προβολής αποδείχθηκαν πολύ λίγες ενώ διανομείς απ' όλη την Αμερική ζητούν τώρα να το προβάλλουν. «Θέλαμε να δείξουμε την άλλη όψη της Νέας οικονομίας», δήλωσε στην εφημερίδα New York Times η Deborah Kaufman, «κι είμαστε ευτυχείς που πολύ περισσότερος κόσμος θα έχει την ευκαιρία να το δει.»

Το ντοκιμαντέρ, που σημειωτέον γυρίστηκε την χρυσή εποχή της Κοιλάδας του Πυριτίου αφηγείται τη ζωή της Magda Escobar (διευθύντριας της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης «Plugged In» που εκπαιδεύει στις νέες τεχνολογίες ανέργους) και του Raj Jayadev που δουλεύει στο τμήμα διεκπεραίωσης της εταιρίας Hewlett - Packard. Είναι διάρκειας μόνο μιας ώρας, αλλά ο αντίκτυπός του στην πληγωμένη πια κοινότητα της πληροφορικής μεγάλος. Τώρα που όλοι κάνουν τον απολογισμό της ψηφιακής επανάστασης η άλλη όψη του αμερικανικού ονείρου μπαίνει στον διάλογο από την πόρτα των κινηματογράφων.

Δημοσιεύτηκε στο ένθετο «New Millennium» της εφημερίδας «Tύπος της Kυριακής» στις 13.5.2001