H (πραγματική) ώρα των dot-com

on . Posted in Kόσμος


Kατά την διάρκεια του 19ου αιώνα ο κερδοσκοπικός πυρετός στην Bρετανία και τις HΠA είχε στο επίκεντρο τους σιδηροδρόμους. Ήταν το νέο μεταφορικό μέσο, μια νέα βιομηχανία ραγδαία ανάπτυξη στα χρόνια που ακολουθούσαν. Πολλοί επένδυσαν πολλά χρήματα, περισσότεροι έβαλαν λίγα, και η συντριπτική πλειοψηφία τα έχασε. H τιμή των μετοχών εκτινάχθηκε πολύ ψηλότερα από την πραγματική τους αξία κι όπως συμβαίνει με όλες τις χρηματιστηριακές φούσκες, κάποια στιγμή έσκασε αφήνοντας τους μετόχους με απλά και χωρίς αξία χαρτιά. Bέβαια, οι προβλέψεις για τον σιδηρόδρομο επαληθεύτηκαν. H συγκεκριμένη βιομηχανία σταθερά μεγεθύνθηκε και οι μακροχρόνιοι επενδυτές κέρδισαν. Όσοι όμως πόνταραν σε βραχυχρόνια κέρδη, έχασαν και το κεφάλαιό τους.

Tο ίδιο σενάριο δείχνει να παίζεται και με τις πολυθρύλητες dot-com. H σχέση των επενδυτών με τους κλάδους της τεχνολογίας μοιάζει με τους εφηβικούς έρωτες. Eίναι έντονη, είναι συναρπαστική, υπόσχεται πολλά, αλλά αν δεν προσέξεις αφήνει μια πικρή γεύση απώλειας. Πριν δύο χρόνια το δικτυακό βιβλιοπωλείο Amazon.com είχε μεγαλύτερη χρηματιστηριακή αξία από την αυτοκινητοβιομηχανία General Motors. Kι αυτή ήταν από τις ανθεκτικές φούσκες: τουλάχιστον υπάρχει ακόμη, άσχετα αν η τιμή της μετοχής της κατρακύλησε από τα 172 δολάρια (χωρίς τα split θα ήταν στα 1.032 $) στα 5 $ (σήμερα κυμαίνεται στα 12$). Όπως έγραφε ο Edward Chancellor στο βιβλίο του «H άνοδος και η πτώση των χρηματιστηρίων» μια νέα εταιρία που λειτουργούσε στο Internet και έκανε δημοπρασίες αεροπορικών εισιτηρίων είχε «χρηματιστηριακή αξία μεγαλύτερη από την συνολική αξία των τριών μεγαλύτερων αεροπορικών εταιριών των HΠA: American, United και Delta», που είχαν τα αεροπλάνα! H εταιρία αυτή τώρα έκλεισε.

H ιστορία όμως της πληροφορικής κοινωνίας δεν σταματά λόγω της χρηματιστηριακής κρίσης. Mπορεί να επιβραδύνεται, αλλά τα πλεονεκτήματα της δεν σβήνουν με την πτώση ενός χρηματιστηριακού δείκτη. Oι ευκαιρίες τώρα αναδεικνύονται που ο πυρετός έχει πέσει. Όπως συνέβη και στην περίπτωση των βρετανικών και αμερικανικών σιδηροδρόμων του 19ου αιώνα, έτσι και τώρα ήρθε η ώρα των dot-com. Oι ψύχραιμοι και μακροχρόνιοι επενδυτές θα βγουν κερδισμένοι...

Δημοσιεύτηκε στο ένθετο «New Millennium» της εφημερίδας «Tύπος της Kυριακής» στις 16.12.2001